فروشگاه فایل همکار سبد خرید

معرفی شغل سردفتر

معرفی شغل سردفتر

پس از نهاد قضا، نهاد تنظیم کنندگان سند از قدیمی ترین نهادهای حقوقی در ایران باستان خصوصاً ایران پس از ظهور اسلام محسوب می‌شوند. این نهاد در تمام اعصار تاریخی پس از اسلام مورد توجه خاص قرارداشته و مقررات آن مکرراً دستخوش تحول گردیده‌است. در جامع‌التواریخ خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی مقررات خاص برای امر تنظیم اسناد تدوین و برای نخستین بار ایجاد دفتر ثبت معاملات پیش بینی گردید. ولی این امر مهم تا ظهور مشروطه نهادینه نگردید.

سردفتر (یا سردفتردار) شخصی است که اداره امور دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر ازدواج و طلاق را بعهده دارد.

دفتر اسناد رسمی (یا دفترخانه یا محضر) نهاد مدنی وابسته به قوه قضائیه ایران برای تنظیم و ثبت رسمی اسناد است که بصورت مستقل و بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی اداره می‌شود. دفاتر اسناد رسمی توسط سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد واملاک، اداره کل ثبت استان‌ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بازرسی کانون سردفتران و دفتر یاران به طور مرتب بازرسی می‌شوند. یعنی یکی از بیشترین نظارت‌ها در بین تمامی دستگاه‌ها بر این صنف اعمال می‌شود.

سردفتر در دفاتر اسناد رسمی بر طبق قانون، تمامی معاملات، اسناد رسمی و خواسته های حقوقی افراد را ثبت کرده و گواهی می کند. سردفتران بنا به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انتخاب می شوند. سازمان ثبت باید برای انتصاب سردفتران اسناد رسمی نظر مشورتی کانون سردفتران و دفتریاران را نیز جلب نماید.

دفاتر ازدواج و طلاق از نهادهای تخصصی مدنی هستند که بخشی از وظایف اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را انجام می‌دهند. این دفاتر از نظر مالی مستقل هستند و به طور خصوصی اداره می‌شوند.

سردفتر دفاتر ازدواج و طلاق کلیه امور مربوط به ثبت ازدواج، طلاق یا هر دو را به صورت شرعی و قانونی انجام می دهد.

در ادامه اطلاعات کاملی از وظایف، دانش و مهارت لازم، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و آینده شغلی و میزان درآمد سردفتران ارائه می شود.

وظایف سردفتری

وظایف سردفتر اسناد رسمی :

·        تنظیم و ثبت کردن اسناد مالی و غیرمالی مطابق مقررات و قانون (مانند سند مالکیت منزل، زمین، ماشین و ...، وثیقه نامه، اجاره نامه و ...)

·        بررسی هویت طرفین معامله با بررسی و کنترل اسناد لازم برای احراز هویت

·        دادن سواد مصدق يعني رونوشت گواهي شده از اسناد ثبت شده به اشخاصي که طبق مقررات حق گرفتن آن را دارند و آن اشخاص عبارتند از متعاملين و اشخاص ذينفع وکساني که دادگاه دستور اعطاي رونوشت سندي را به آنها داده است .

·        تصديق صحت امضا يا گواهي امضاي اشخاص براي مصون ماندن از ترديد و انکار

·        قبول و حفظ اسنادي که به امانت مي گذارند مانند وصيت نامه

وظایف سردفتر دفاتر ازدواج و طلاق :

·        تنظیم و آماده سازی مدارک مورد نیاز قبل از ازدواج وطلاق

·        دادن معرفی نامه برای انجام آزمایش خون قبل از ازدواج

·        توضیح شرایط ضمن عقد یا طلاق برای دو طرف

·        خواندن صیغه عقد و طلاق

·        انجام امور ثبت رسمی و قانونی ازدواج و طلاق

مهارت و دانش مورد نیاز

·        آشنایی با کلیه قوانین حقوقی و ثبتی کشور

·        داشتن ارتباطات اجتماعی مناسب

·        قابل اعتماد و امانت دار بودن

·        داشتن دقت زیاد و توجه به جزئیات

·        داشتن حس مسئولیت پذیری

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل سردفتری

افراد زیر می توانند با طی مراحل مربوطه وارد شغل سردفتری اسناد رسمی شوند :

·        اشخاصی که دارای لیسانس حقوق در رشته قضایی یا فقه در رشته الهیات باشند.

·        كسانی كه دارای دو سال سابقه خدمات قضائی یا وكالت پایه یك دادگستری باشند.

·        سایر افراد دارای مدرک لیسانس بشرط داشتن سه سال سابقه دفتریاری (دفتریار معاون دفترخانه و نماینده ثبت است)

·        اشخاصی كه از مراجع مسلم دارای تصدیق اجتهاد طبق آئین نامه ای كه به تصویب وزارت دادگستری می رسد باشند.

·        دفتریارانی كه دارای گواهی قبولی امتحان مخصوص سردفتری و دفتریاری موضوع شق سوم ماده 10 قانون دفتر اسناد رسمی مصوب 1316  باشند به شرط داشتن 5 سابقه دفتریاری.

 

 

 

 

جزئیات محصول

  • نام:معرفی شغل سردفتر
  • موضوع:مقالات فنی مهندسی
  • تاریخ ثبت:9 تیر 96
  • تعداد فروش:کمتر از پنج خرید
  • قیمت: 25,000 ریال
خريد آنلاین

محصولات مرتبط

نظرات

نظرات خود را بیان کنید


تا کنون هیچ نظری درباره این محصول ثبت نگردیده است.